THE ISSUE OF INCORPORATING ELEMENTS OF LOGIC INTO THE SCHOOL MATHEMATICS CURRICULUM
Keywords:
mathematical education, elements of logic, development of linguistic-logical thinking, formation of valuesAbstract
This article addresses the problem of integrating elements of logic into the curriculum of mathematics in general education schools. It presents the history of the origin and teaching of logic, discusses the problem of incorporating elements of logic into school programs and mathematics courses in the educational systems of the Republic of Armenia during pre- and post-independence periods. The educational significance of logical elements is demonstrated in terms of ensuring interdisciplinary connections in mathematics, fostering linguistic-logical thinking among students, ensuring solid comprehension of topics, and eliminating mechanical memorization. The educational potential of teaching logical elements is also highlighted, emphasizing its role in shaping true, moral, aesthetic, national, universal, and other values, drawing on the rich domestic experience of teaching logical elements in the school mathematics curriculum. Additionally, the article examines the opportunities provided by new general education standards to address the problem, identifies the impacts of implemented changes in standards on the development of students' logical thinking, and discusses potential negative consequences for the educational process. From this perspective, the article specifically discusses the apparent relaxation of proof requirements in the mathematics standard, its adverse effects on students' logical thinking, and the formation of argumentation culture.
References
Ավետիսյան Ս.Հ. (1969). Մաթեմատիկական տրամաբանության հիմնական տարրեր, Եր., Լույս, 1969 թ., 302 էջ:
Գևորգյան Գ.Գ., Սահակյան Ա.Ա. (2010). Հանրահաշիվ և մաթեմատիկական անալիզի տարրեր. դասագիրք հանրակրթ. դպր. 11-րդ դասարանի (բնագիտամաթեմատիկական հոսքի համար), Եր., Տիգրան Մեծ, 2010 թ., 208 էջ:
Գևորգյան Հ.Ա., Բաղդասարյան Վ.Խ. (1994). Տրամաբանություն, Եր., Լույս 1994 թ., 264 էջ:
Հանրակրթության պետական չափորոշիչ (2011). //ՀՀ կառավարության 2011 թ. հուլիսի 28-ի N1088-Ն որոշման հավելված//www.aniedu.am.
Հանրակրթության պետական չափորոշիչ (2021). https://lib.armedu.am/article/131
Հանրակրթական առարկայական չափորոշիչ (2023). Հանրակրթական ուսումնական հաստատություններում «մաթեմատիկա» առարկայի 1-12-րդ դասարանների առարկայական չափորոշիչ, https://www.arlis.am/DocumentView.aspx?docid=176064
Հարութիւնեանց Ի. (2000). Համառոտ տրամաբանություն//Մաթեմատիկան դպրոցում, N1(10), Եր., 2000 թ., 27-32 էջեր:
Միքայելյան Հ.Ս. (2011). Բարոյական արժեքները և մաթեմատիկայի կրթական ներուժը, Եր., Էդիթ պրինտ, 2011 թ.:
Միքայելյան Հ.Ս. (2015). Գեղեցիկը, մաթեմատիկան և կրթությունը, մաս 2, Գեղեցիկը և մաթեմատիկայի կրթական ներուժը, Երևան 2015։
Միքայելյան Հ.Ս. (1999). Հանրահաշիվ 6. դասագիրք հանրակրթ. դպր. 6-րդ դասարանի, Եր., Հայ Էդիթ, 1999 թ., 288 էջ:
Միքայելյան Հ.Ս. (1999). Հանրահաշիվ 7. դասագիրք հանրակրթ. դպր. 7-րդ դասարանի, Եր., Հայ Էդիթ, 1999 թ., 288 էջ:
Միքայելյան Հ.Ս. (1999). Հանրահաշիվ 8. դասագիրք հանրակրթ. դպր. 8-րդ դասարանի, Եր., Հայ Էդիթ, 1999 թ., 304 էջ:
Միքայելյան Հ.Ս. (2007). Հանրահաշիվ 8. դասագիրք հանրակրթ. դպր. 8-րդ դասարանի, Եր., Էդիտ Պրինտ, 2007 թ., 305 էջ:
Միքայելյան Հ.Ս. (2003). Հանրահաշվի ուսուցման հիմնահարցերը, Եր., Էդիթ Պրինտ, 2003 թ.:
Մկրտչյան Ա.Տ․ (2016). Տրամաբանության տարրերի ուսուցման մեթոդիկայի հարցեր// Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ մանկավարժական բուհերի մաթեմատիկական մասնագիտությամբ ուսանողների և մաթեմատիկայի ուսուցիչների համար, 2016թ.:
Նիկոլսկի Ս.Մ. (2011). Պոտապով և ուրիշներ, Հանրահաշիվ. դասագիրք հանրակրթ. դպր. 7-րդ դասարանի, (թարգմանիչ և խմբագիր՝ Ռ. Ավետիսյան), Եր., Անտարես, 2011թ., 208 էջ:
Նիկոլսկի Ս.Մ., Պոտապով Մ.Կ. (2012). և ուրիշներ, Հանրահաշիվ. դասագիրք հանրակրթ. դպր. 8-րդ դասարանի, (թարգմանիչ և խմբագիր՝ Ռ. Ավետիսյան), Եր., Անտարես, 2012թ., 280 էջ:
Виноградов С.Н., Кузьмин А.Ф. (1954). Логика, Учебник для средней школы, Изд. 8, Москва, Учпедгиз, 1954 г., 176 с.
Маковельский А.О. (2008). История логики, Москва, Директ-Медиа, 2008 г., 136 с.
Рыжик В.И. (2003). 30000 уроков математики: Книга для учителя, М., Просвещение, 2003 г.
Саранцев Г.И. (2002). Методика обучения математике в средней школе, Москва, Просвещение, 2002 г., 226 с.
Черкасов Р.С., Столяр А.А. (1985). Методика преподавания математики в средней школе, Москва, Просвещение, 1985 г., 336 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Author and Journal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.