THE PROBLEM OF HARMONIZATION OF EDUCATIONAL INTERESTS IN THE PROCESS OF TEACHING MATH
Keywords:
learning process in mathematics, personal interest, public interest, national interest, state interest, value-oriented teaching of mathematics, humanization of mathematical education, computerization of mathematical educationAbstract
The paper considers possible conflicts of interest of the main educational beneficiaries: the student, society, nation and state in the process of teaching mathematics and ways to overcome them. First it shows the importance of the process of teaching mathematics for each of the mentioned beneficiaries. As the most important educational goals, the following stand out: success for the individual, harmony for society, unity for the nation, power for the state. It shows that there are certain contradictions between the main goals of mathematical education aimed at these beneficiaries, which negatively affect both the implementation of these goals and the effectiveness of educational results. The factors of overcoming the existing contradictions are revealed, among which are: a. combination of knowledge and value, where knowledge-based learning is combined with value-based learning, b. value-oriented teaching of mathematics, when in the process of teaching the teacher refers to the values that arise in the mathematical material and in the environment of its application, where knowledge is also considered as a value, c. humanization of mathematics education, teaching mathematics in a humanistic spirit, d. informatization of mathematical education, wide involvement of ICT tools in the process of teaching abstract mathematics material.
References
Միքայելյան, Հ.Ս. (2003). Հանրահաշվի ուսուցման արդի հիմնահարցերը։ Էդիթ Պրինտ, Երևան, 2003 թ․, 186 էջ։
Միքայելյան, Հ.Ս. (2006). Հանրահաշիվ 7, Հանրակրթական դպրոցի դասագիրք, Երևան, Էդիթ պրինտ, 2006, 304 էջ։
Միքայելյան, Հ.Ս. (2007). Հանրահաշիվ 8, Հանրակրթական դպրոցի դասագիրք, Երևան, Էդիթ պրինտ, 2007, 304 էջ։
Միքայելյան, Հ.Ս. (2008). Հանրահաշիվ 9, Հանրակրթական դպրոցի դասագիրք, Երևան, Էդիթ պրինտ, 2008, 304 էջ։
Միքայելյան, Հ.Ս. (2011). Բարոյական արժեքները և մաթեմատիկայի կրթական ներուժը։ Էդիթ Պրինտ, Երևան, 2011 թ․, 184 էջ։
Միքայելյան, Հ.Ս. (2015). Գեղեցիկը, մաթեմատիկան և կրթությունը, մաս 2, Գեղեցիկը և մաթեմատիկայի կրթական ներուժը, Էդիթ Պրինտ, Երևան, 2015 թ., 440 էջ։
Միքայելյան, Հ.Ս. (2017a). Արժեքը մաթեմատիկայում և մաթեմատիկայի արժեքը, Մաթեմատիկան դպրոցում, N1, 2017, էջ 3-12:
Միքայելյան, Հ.Ս. (2017b). Մաթեմատիկական կրթության արժեքը, Մաթեմատիկան դպրոցում, N 2, 2017, էջ 3-17:
Միքայելյան, Հ.Ս. (2018). Մաթեմատիկական կրթության արժեբանական հիմունքները. մաս 1, Էդիթ Պրինտ, Երևան, 2018, 280 էջ։
Միքայելյան, Հ.Ս. (2019). Մաթեմատիկական կրթության լեզուն և խոսքը, Էդիթ Պրինտ, Երևան, 2019թ., 224 էջ։
Մկրտչյան, Ա․Տ․ (2016). Տրամաբանության տարրերի ուսուցման մեթոդիկայի հարցեր, ՀԱՊՀ, Եր., Ճարտարագետ, 2016, 104 էջ։
Мартиросян, Л.П. (2010). Теоретико-методологические основы информатизации математического образования: Дисс. доктор пед. Наук, М, 2010.
Микаелян, Г.С. (2018). О ценностно-ориентированном обучении математике, вісник черкаського університету серія педагогічні науки, № 8, 2018 г., Черкассы, Украина, 5стр.
Микаелян, Г.С. (2019). Эстетические основы математического образования, Mонография, Ереван-Черкассы, 2019, 224 С.
Микаелян, Г.С. (2021). О проблеме гуманизации математического образования. Вісник Черкаського університету, серія педагогічні науки, Выпуск № 1, 2021. Черкассы, Украина. ISSN 2076-586X (Print) 2524-2660 (Online) DOI 10.31651/2524-2660-2021C.190-193.
Микаелян, Г.С., Енокян А.В., Маргарян Н.Б․ (2018). О формировании национальных базовых ценностей в процессе преподавании алгебре, Сборник статьей Всероссийской научно-практической конференции с международным участием ,,Исследования гуманитарного потенциала математики в формировании базовых национальных ценностей детей и молодежи'', 7 стр. 2018, г. Перм, РФ.
Ernest, P. (2018). The Ethics of Mathematics: Is Mathematics Harmful? In P. Ernest (Ed.). The Philosophy of Mathematics Education Today, 2018, (pp. 187-216), Switzerland: Springer.
Mikaelian, H.S. (2020). On the Problem of Values Formation in the Context of Informatization of Mathematical Education1, CEUR Workshop Proceedings, ISSN:1613-0073, Издательство:CEUR Workshop Proceedings, Том: 2770, 118-126.
Mikaelian, H., & Yenokyan, A. (2021). The problem of formation of moral values in the process of teaching mathematics In D. Kollosche (Ed.), Exploring new ways to connect: Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference (Vol. 2, pp. 662–670).
Tredition. https://doi.org/10.5281/zenodo.5415473.
White, A.M. (1974). Humanistic Mathematics: An Experiment. Education, 95(2), 1974, pp. 128-133.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Author and Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.